Tarieven  NMBS-parkings: “Het is nog veel erger dan ik dacht”

In Oudenaarde betaalt men 76% meer voor een slecht onderhouden & open parking.

Vorige week kaartte ik de veel te hoge parkeertarieven aan voor de NMBS-parkings in Oudenaarde, Deinze, Waregem en Zottegem. Hoge parkeertarieven die er toe geleid hebben dat de parkings soms maar voor 1/3 bezet zijn.

Aangezien de minister aangaf in zijn antwoord op mijn parlementaire vraag dat de NMBS bereid is om met de steden te overleggen over een aanpassing van de parkeertarieven voor de NMBS-parking ging ik zelf eens gaan kijken hoe het eigenlijk zit met die parkeertarieven voor alle andere NMBS-parkings in ons land.

En wat blijkt?

Voor de 77 NMBS-parkings zijn er meer dan 10 verschillende systemen van tarieven, waarbij absoluut niet duidelijk is welke criteria men hanteert om die tarieven vast te stellen. Zo is het tarief voor een jaarabonnement op de duurste parking (Luik-Guillemins (698.40€) tot 358% duurder dan dat van de goedkoopste parking (Oostende, Bergen, Roeselare (195€)).

Het is ook duidelijk dat voor de parking in Oudenaarde een van de duurste parkeertarieven wordt gehanteerd en dat dan voor een van de grootste pendelregio’s van dit land. Begrijpen wie kan. Het wordt nog erger als ik de vergelijking maak met de NMBS-parking van Oostende bijvoorbeeld. Dat is een ondergrondse parking voor 600 wagens. Dat is een volledig nieuwe gebouwde parking , een gebouw, comfortabel, en de auto’s beschut tegen  weer en wind.

Een treinreiziger in Oudenaarde betaalt 76% meer voor een jaarabonnement dan een treinreiziger in Oostende (342.80€ tov 195€), voor een maandabonnement is dit 64% (32,80€ tov 20€).

Daarnaast blijkt zelf dat een niet-treinreiziger in Oostende minder betaalt per maand dan een dagelijkse pendelaar in Oudenaarde. (30€ tov 32.80€). Dit komt omdat er in Oostende een “park and work” tarief is ontworpen voor mensen die in Oostende werken en hun auto kunnen parkeren op de NMBS-parking.

Dit is onvoorstelbaar en ongehoord discriminerend ! We spreken dan in Oudenaarde over een open parking die slecht onderhouden wordt door de NMBS en waar de verlichting niet direct het meest veilig gevoel geeft aan de pendelaar die laat thuis komt. Na deze vergelijking gemaakt te hebben, moeten én kunnen de parkeertarieven in Oudenaarde dringend naar beneden.

Ik zal de minister opnieuw vragen stellen om duidelijkheid te geven hoe de NMBS tot deze zeer ondoorzichtige parkeertarievenstructuur is gekomen en welke criteria hiervoor gehanteerd werd.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *